Witaj, nieznajomy! [ Zarejestruj się | Zaloguj sięrss  |  tw

Międzynarodowy Festiwal Folkloru Ziem Górskich w Zakopanem

Koncert – Budowanie w dźwiękach świata

  • Gmina/powiat/miejsc.: Zakopane
  • Organizator: Muzeum Karola Szymanowskiego
  • Miejscowość: Zakopane
  • Nadesłane: Agnieszka Gąsienica – Giewont
  • Opublikował: Robert Urbański

Opis

Muzeum Karola Szymanowskiego
w willi „Atma” w Zakopanem

Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie

Koncert

Budowanie w dźwiękach świata:
Chopin – Szymanowski

Gajusz Kęska
fortepian

Czwartek, 7 listopada 2013, godz. 18. 00

Gajusz KĘSKA studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie fortepianu prof. Andrzeja Pikula ukończył w roku 2002 z wynikiem celującym. W tym samym roku rozpoczął studia podyplomowe w mistrzowskiej klasie prof. Willema Bronsa w Sweelinck Conservatorium w Amsterdamie, które ukończył w czerwcu 2005 roku z wyróżnieniem (najwyższa punktacja). Pełni obowiązki adiunkta w Katedrze Fortepianu w Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie w 2010 roku otrzymał tytuł doktora sztuki. Jest laureatem krajowych i międzynarodowych konkursów, takich jak m. in.: Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny EPTA w Krakowie, Międzynarodowy Konkurs Młodych Pianistów w Gaillard we Francji, Ogólnopolski Festiwal „Tydzień Talentów” w Tarnowie, Konkursie im. Tadeusza Żmudzińskiego w Krakowie, Międzynarodowy Kurs Mistrzowski w Tel-Hai w Izraelu, International Pacific Piano Competition w Vancouver w Kanadzie, Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny „Ciutat de Mallorca”. Koncertuje na całym świecie, jest promotorem muzyki polskiej, zwłaszcza twórczości Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Aleksandra Tansmana i Karola Szymanowskiego, a także kompozytorów muzyki współczesnej XX i XXI wieku. W 2012 roku ukazała się jego debiutancka płyta zawierająca komplet sonat fortepianowych Karola Szymanowskiego, wydana przez wytwórnię płytową DUX.

Gajusz Kęska – fortepian

Słowo o muzyce: Małgorzata Janicka-Słysz

W programie:

Fryderyk Chopin (1810-1849)

● Preludium Des-dur op. 28 nr 15

● Ballada g-moll op. 23

● Mazurki g-moll i C-dur op. 24 nr 1 i 2

● Scherzo b-moll op. 31

Karol Szymanowski (1882-1937)

● II Sonata fortepianowa A-dur op. 21

„«Polskość» dzieła Chopina nie ulega najmniejszej wątpliwości, nie polega ona jednak na tym, iż pisał on również polonezy i mazurki […]. W bezwzględnej «muzyczności» wyrósł on ponad swą epokę w podwójnym tego słowa znaczeniu: jako artysta poszukiwał form stojących poza literacko-dramatycznym charakterem muzyki, cechującym dążenia Romantyzmu, jako Polak odzwierciedlał w nich nie istotę ówczesnego tragicznego załamania się dziejów narodu, a dążył instynktownie do ujęcia ponaddziejowego niejako, najgłębszego wyrazu swej rasy, rozumiejąc, iż tylko na drodze wyzwolenia sztuki z zakresu dramatycznej treści dziejowej zdoła zapewnić jej najtrwalsze a prawdziwe polskie wartości“.

K. Szymanowski, Fryderyk Chopin, „Skamander” 1923 w: tegoż, Pisma muzyczne, zebrał i opracował Kornel Michałowski, PWM, Kraków 1984, s. 97-98.

ID Artykułu: 645527a32f2118c3

Brak Tagów

  

Zakopiec Patronem

Zakopiec Patronem

Zakopiec Patronem