Witaj, nieznajomy! [ Zarejestruj się | Zaloguj sięrss  |  tw

Międzynarodowy Festiwal Folkloru Ziem Górskich w Zakopanem

Dziadońcyne Granie – protokół

Opis

P r o t o k ó ł z posiedzenia Komisji Artystycznej, oceniającej V Spotkania Muzyk Podhalańskich
„Dziadońcyne Granie” 2010, które odbyły się w Domu Ludowym w Bukowinie Tatrzańskiej 14 listopada 2010r.
Komisja Artystyczna w składzie:
– mgr Aleksandra Szurmiak Bogucka – etnomuzykolog
– prof. Stanisław Andrzej Hodorowicz – rektor PPWSZ w Nowym Targu, również hetman zbójnickiej braci, pod którego patronatem odbywa się impreza
– dr Stanisława Trebunia -Staszel- etnograf, Uniwersytet Jagielloński
– Eugeniusz Wilczek – muzykant, najwybitniejszy uczeń Dziadońki
– Jan Czesław Joniak – myzykant, laureat poprzedniej edycji „Dziadońcynego Grania”.
Przesłuchała dziewięć muzyk podhalańskich, występujących w tradycyjnym trzyosobowym składzie:
– Muzykę Adama Karpiela z Kościeliska
– Muzykę Piotra Hazy z Olczy
– Muzykę Józefa Skupnia Grzycha z Gliczarowa Górnego
– Muzykę Kazimierza Pudzisza z Klikuszowej
– Muzykę Dawida Czernika – Jajeśnicy z Poronina
– Muzykę Jana Kuchty z Bukowiny Tatrzańskiej
– Muzykę Stanisława Bukowskiego z Czarnego Dunajca
– Muzykę Jana Skupnia z Poronina
– Muzykę Janusza Pilnego z Leśnicy
Komisja postanowiła uhonorować następujących wykonawców:
– zdobywcą „Dziadońcynego smycka” – został Józef Skupień Grzych z Gliczarowa;
– prymista Jan Kuchta z Bukowiny Tatrzańskiej otrzymuje nóż zbójnicki za charakterystyczną, typową dla Bukowiny Tatrzańskiej interpretację nut;
– Piotr Haza z Olczy otrzymuje spinkę góralską za bogaty i tradycyjny repertuar;
– Dawid Czernika – Jajeśnicy z Poronina otrzymuje spinkę góralską za piękne wykonanie staroświeckich nut;
– Muzyka Adama Karpiela z Kościeliska otrzymuje spinkę góralską za ekspresyjne wykonanie nut podhalańskich;
– Specjalną pozaregulaminową nagrodę w postaci spinki góralskiej otrzymuje Muzyka Janusza Pilnego z Leśnicy.
Komisja Artystyczna z satysfakcją stwierdza bardzo wysoki poziom prezentacji poszczególnych muzyk. Z zadowoleniem odnotowuje fakt, że wciąż jest wyczuwalna różnorodność granych przez muzykantów nut, w zależności od miejscowości, z której pochodzą wykonawcy.
Komisja Artystyczna wyraża przekonanie, że coroczne Spotkania Muzyk Podhalańskich „Dziadońcyne Granie”, utrzymane w dotychczasowej, kameralnej formie wspólnego muzykowania, będą przyciągały coraz większą liczbę uczestników i przyczynią się do propagowania podhalańskiej muzyki w jej tradycyjnej formie.
Komisja dziękuje organizatorom za duży wkład pracy włożony w przygotowanie i przeprowadzenie imprezy, oraz konferansjerowi Stanisławowi Łukaszczykowi – Kołocowi, za sprawne prowadzenie V Jubileuszowych Spotkań Muzyk Podhalańskich „Dziadońcyne Granie”.
Podpisy Komisji:

——————
P r o t o k ó ł z posiedzenia Komisji Artystycznej, oceniającej IV Spotkania Muzyk Podhalańskich
„Dziadońcyne Granie”, które odbyły się
w Domu Ludowym w Bukowinie Tatrzańskiej 22 listopada 2009r.

Komisja Artystyczna w składzie:
– Eugeniusz Wilczek – muzykant, uczeń Bronisławy Koniecznej – Dziadoń,
– prof. Stanisław Andrzej Hodorowicz – rektor PPWSZ w Nowym Targu, Hetman    Zbójnickiej Gromady,
– dr Stanisława Trebunia – Staszel- etnograf, pracownik naukowy Uniwersytetu    Jagiellońskiego,
–  Piotr Majerczyk- muzykant, laureat poprzedniej edycji „Dziadońcynego Grania”,
–  mgr Bartłomiej Koszarek – etnolog, dyrektor BCK – Dom Ludowy,

     po przesłuchaniu ośmiu muzyk podhalańskich, występujących w tradycyjnym      trzyosobowym składzie postanowiła uhonorować następujących wykonawców:
zdobywcą „Dziadońcynego smycka” – został prymista Jan Czesław Joniak
ze Skrzypnego;
prymista Tomasza Łapka z Bukowiny Tatrzańskiej otrzymuje skrzypce,
za kontynuację bukowiańskiego stylu gry;
prymista Paweł Walkosz – Jambor z Białego Dunajca otrzymuje spinkę góralską,
za specyficzną interpretację podhalańskich nut;
basista Stanisław Rusnak ze Skrzypnego otrzymuję nóż zbójnicki,
za samorodny sposób basowania;
sekundzista Jacek Mucha z Gronia otrzymuje akcesoria muzyczne,
 za charakterystyczny sposób sekundowania;
basista Wojciech Czernik–Kubanek z Białego Dunajca otrzymuje korbac pytacki,
za śpiew;
muzyka Piotra Hazy z Zakopanego – Olczy otrzymuje statuetkę z Bukowiańskiej Szkoły Ginących Zawodów, za kultywowanie charakterystycznych nut
Andrzeja Knapczyka – Ducha i Bronisławy Koniecznej – Dziadoń;
muzyka Wojciecha Śliwińskiego z Poronina otrzymuje statuetkę z Bukowiańskiej Szkoły Ginących Zawodów, za kontynuowanie stylu gry Tadeusza Szostaka – Berdy
i ciekawą interpretację;
muzyka Jana Fąfrowicza z Szaflar otrzymuje obraz na szkle, za zachowanie obyczajowości muzycznej w wykonaniu tradycyjnych nut podhalańskich;
muzyka Macieja Gąsienicy – Mracielnika z Zakopanego, otrzymuje statuetkę
z Bukowiańskiej Szkoły Ginących Zawodów, za kultywowanie rodzinnych tradycji muzycznych i refleksyjną interpretację rzadko grywanych nut podhalańskich.

Komisja Artystyczna z satysfakcją stwierdza dobry poziom prezentacji poszczególnych muzyk. Z zadowoleniem odnotowuje fakt, że wciąż jest wyczuwalna różnorodność granych przez muzykantów nut, w zależności od miejscowości, z której pochodzą wykonawcy.
Komisja Artystyczna wyraża przekonanie, że coroczne Spotkania Muzyk Podhalańskich „Dziadońcyne Granie”, utrzymane w dotychczasowej, kameralnej formie wspólnego muzykowania, będą przyciągały coraz większą liczbę uczestników i przyczynią  się do propagowania podhalańskiej muzyki w jej tradycyjnej formie.
      Komisja dziękuje organizatorom za duży wkład pracy włożony w przygotowanie
i przeprowadzenie imprezy, oraz konferansjerowi Stanisławowi Łukaszczykowi – Kołocowi, za sprawne prowadzenie IV Spotkań Muzyk Podhalańskich „Dziadońcyne Granie”.

ID Artykułu: brak

Brak Tagów

  

Dzisiejsze Popularne Ogłoszenia

Zakopiec Patronem

Zakopiec Patronem

Zakopiec Patronem